bloem tussen stenen

Capella Brabant       kamerkoor

Marc Versteeg           dirigent

Two Horns and a Hammond 

Jeroen Doomernik    bugel
Paul van Kemenade  saxofoon
Carlo de Wijs           hammondorgel

FRANK MARTIN (1890-1974)

Messe pour double choeur a cappella (1922/1926)

 

JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)

Ach Herr, laß dein lieb’ Engelein

slotkoraal Johannes-Passion

 

De Mis voor dubbelkoor a cappella van Frank Martin is een monument uit de twintigste-eeuwse muziekgeschiedenis en een persoonlijk document van de componist. Muziek van onvergankelijke schoonheid en alom geliefd. Het werk heeft geen liturgische intenties, het is een belijdenis van de componist zelf. Met een tijdsduur van nog geen dertig minuten vraagt het concertprogramma wel om aanvulling. Maar de iconische Mis van Martin is zo weerloos, teder en uniek dat het zich maar lastig laat combineren.

 

Capella Brabant kiest voor ‘contrapunt’, repertoire dat contrasteert waardoor het een het ander juist in het zonlicht plaatst. Een muzikale ‘evenknie’ zou de glans van de Mis maar doen verbleken. Eerdere samenwerking met de jazzmusicus Jeroen Doomernik was dermate inspirerend dat er is gekozen om de Mis te combineren met improvisaties.
De sacrale melodieën van Martin worden verbonden met actuele geïmproviseerde muziek. Misdelen en improvisaties wisselen elkaar af, een verweving volgens kerkelijk ritueel. In de oorspronkelijke rooms-katholieke liturgie worden vaste misdelen (ordinarium) ook alternerend gezongen met wisselende gezangen (proprium).
Dankzij de authenticiteit en kwaliteit van de jazzmusici geloven we in de gewaagde programmering. Jeroen, Paul en Carlo leveren – muzikaal, vakkundig en respectvol naar het origineel – kwetsbaar commentaar op de muziek van Martin. Dichter Lucebert verwoordde het al eens: “Alles van waarde is weerloos”.