Capella Brabant en Concerto Barocco,
Claudia Couwenbergh, sopraan, Mirjam Schreur, mezzo-sopraan,
Harry van Berne, tenor en Hubert Claessens, bas-bariton
Algehele leiding: Marc Versteeg

De Messiah van G.F. Händel wordt traditiegetrouw in de adventstijd opgevoerd. Oorspronkelijk was het niet bedoeld als een religieus werk. Toch is dit werk waarvan de eerste uitvoering in Dublin was in 1742, tegenwoordig in veel landen bekend als een oratorium. Op 14 december 2013 was de Messiah te horen in het Jheronimus Bosch Art Center in Den Bosch, onder de uitbeeldingen van de zeven hoofdzonden, zo kenmerkend voor dit voormalige kerkgebouw.

Het werd een uitvoering die alle koorrepetities en de drie Masterclasses volledig heeft waargemaakt. Marc Versteeg zei zelfs ‘het werd meer dan ik verwachtte’ en dat zijn de woorden van een kritische dirigent.

Het fijne van Capella Brabant is dat het geen groot koor is waardoor de muziek helder en verstaanbaar klinkt. Het verzandt niet in een soort van romantische massaliteit. Van de solisten was met name de bas-bariton opvallend, hij bewoog zich vrij tijdens het zingen en hij bezit een warme stem. Enkele jaren geleden zong hij mee in de Johannes Passion die door Capella Brabant in Vught werd uitgevoerd. In de aria van bas met koor ‘Mein teuer Heiland lass dich fragen’ werd een onvergetelijke samenzang bereikt.

Levendig was dat de solisten naast het podium hadden plaatsgenomen en pas als zij moesten zingen naar voren kwamen. De wijze waarop Marc Versteeg de overgangen van koor naar solisten en omgekeerd in de hand wist te houden, kwam de concentratie van uitvoerenden en toehoorders ten goede; je had geen tijd om je los van de muziek te maken.

Bijzonder en heel aantrekkelijk waren de beide trompettisten die ‘plotseling’ vanaf het zijbalkon te horen waren in ‘Glory to God in the highest….’. Zij speelden op oude instrumenten die een aansprekende klankkleur bezitten. In het laatste gedeelte van de Messiah maakten ze overigens deel uit van het voortreffelijk spelende orkest, aangevuld met een paukenist.

In het tekstboekje stond naast de (oud) Engelse tekst een Nederlandse vertaling met verwijzing naar de Bijbelboeken waaraan de tekst is ontleend. Dat geeft extra informatie aan een uitvoering van de Messiah waarin het gehele leven van Jezus Christus in grote lijnen voor het voetlicht wordt gebracht.

Al met al een uitvoering die indruk maakte. In sommige gedeelten, zoals ‘Who is the king of Glory’ viel te begrijpen wat Händel na het componeren van het Halleluja-koor in deel 2 van dit oratorium schijnt te hebben gezegd: ‘ik geloof dat ik de hemel voor me heb gezien en de grote God zelf’. Op een zaterdagavond in december in Den Bosch kon dat zo maar weer gebeuren.

Een prestatie van formaat die een groter aantal toehoorders verdiende.