brabantsvolkorenOorlog en vrede was het thema van het dubbelconcert dat Capella Brabant samen met Collegium Vocale Eindhoven heeft gegeven op 16 maart 2014 in de Lambertuskerk te Raamsdonk. Het was ons eerste concert in de BrabantsVolkoren serie over honderd jaar oorlog en vrede sinds het uitbreken van de eerste wereldoorlog. De recensie vindt u in BN De Stem geschreven door Janine van de Casteel.

Tussen de indrukwekkende muziek van Wolff, Vasks, Martin en Eisler was er een lezing door de Belgische heemkundige René Beyst over het net verschenen boek: "De Groote Oorlog - in het klein" Hij legde uit waarom veel correspondentie uit de eerste wereldoorlog begon met de zin: "Met ons gaat alles goed": In een chaotische tijd vonden veel Belgische vluchtelingen van het oorlogsgeweld dat België tijsterde, onderdak in Nederland. Familie die elkaar lang niet had gezien en vooral in onzekerheid zat over elkaars gezondheid wilde eerst weten hoe het met de afzender ging.. Het boek vertelt de persoonlijke en bijzondere verhalen van gewone mensen uit Belgisch en Nederlands Brabant. Meer informatie vindt u op de website van Heemkunde Vlaanderen en het Nieuwsblad. Het boek kunt u bestellen bij René Beyst, rene.beyst@scarlet.be of via het nummer +32/ 3/ 887 71 06.

De uitgevoerde muziek kunt u horen door een van de onderstaande foto's te selecteren. U wordt dan doorgestuurd naar de blogberichten op deze website die de inhoud van het concert toelichten. In deze berichten zijn opnames opgenomen van de besproken muziek.

HANH7744

HANH7758

HANH7765