brabantsvolkorenHet is 100 jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Dit was het thema van het concert door Capella Brabant en Capella Breda uitgevoerd op 15 juni 2014 in de Lambertuskerk van Raamsdonk. De keuze van de uitgevoerde werken had alles te maken met de verschrikkingen van de oorlog: ‘Zalig zijn de doden’. We beluisterden, gezongen door Capella Breda, muziek van Heinrich Schütz, een deel uit zijn Geistliche Chormusik, voor zesstemmig gemengd koor. Twee stukken van Johannes Brahms uit ‘Ein Deutsches Requiem en eveneens van Brahms Marias Wallfahrt.

Wie over de A59 rijdt in westelijke richting, ziet na de afrit Waspik aan de rechter kant de robuuste Lambertuskerk van Raamsdonk opdoemen. In die kerk werd onder de noemer Brabants VolKoren op 15 juni een ‘dubbelconcert’ gehouden. Capella Breda en Capella Brabant traden op, alsmede Klaas Hoek die het harmonium bespeelde. Het harmonium diende zowel als begeleiding als soloinstrument.

Capella Brabant zong ‘Sei getreu bis in den Tod’ (Openbaring 2, 10) van Johann Christoph Bach en ‘Jesu meine Freude’, motet BWV 227, van Johann Sebastian Bach. Dit stuk met een lengte van 19 minuten, bestaande uit 11 verschillende gedeelten, vormde een hoofdelement van het programma. De muziek van het eerste couplet is die van een bekend gezang uit de protestantse eredienst. Verschillende keren komt dit koraal in het motet met andere teksten terug. De opbouw van het geheel is wondermooi en dankzij het uitgebreide programmaboekje was het verhaal goed te volgen. De laatste regels, vertaald in het Nederlands, luiden: Al lijd ik hier ook onder spot en hoon, toch blijft gij ook in mijn lijden, Jezus, mijn vreugde.

Al met al bracht het thema oorlog in deze uitwerking mij het gedicht van John Mc. Crae, ‘In Flanders Fields’ in herinnering. Daarin is de dood onontkoombaar. Het begin luidt (vertaald): In het Vlaamse land bloeien de klaprozen vrij tussen de vele kruisen die rij aan rij onze plaats bepalen. Hier vielen wij…

Het concert in Raamsdonk gaf op een waardige wijze betekenis aan ‘Zalig zijn de doden’. Er werd door beide koren schitterend meerstemmig gezongen, de begeleiding op harmonium (als basso continuo in de tijd van Johannes Brahms) was een goede ondersteuning die nergens overheerste. Beide koren en hun dirigenten leverden een waardevolle prestatie.

"

in-flanders-field-300x208In Flanders Fields

In Flanders fields the poppies blow