HAN10429bisEr staat een plaat in mijn kast, genaamd "hoogtepunten uit de Matthaeus Passion", bestaande uit het openingskoor, alle koralen achter elkaar, en het slotkoor. Voor mij het enige bewijs dat Bach uiteindelijk toch stuk te krijgen is. Ik moest hieraan denken toen ik de aankondiging "hoogtepunten uit de Messiah" zag. Geen solisten, geen aria's, geen orkest, Ruud Huijbregts organist, dat weer wel, en Capella Brabant, waarvan ik toevallig weet dat alle zangers individueel goed kunnen zingen. Gemengde voortekenen dus. Wat mij  betreft viel de balans goed uit. Ik was getuige van een een mooie samenvatting van de Messiah.

Bij de repetitie binnenlopend hoorde ik het koor meteen al te laat inzetten, leken de sopranen de hoogte niet te halen, buiten regende het en was het koud en somber, binnen ook koud, kortom, de voortekenen waren nog steeds gemengd. Bij de kaartverkoop werd het toch behoorlijk druk, mooi zo. Het concert begon met de inleiding door de organist, die het orkest prima wist te vervangen. Hij liet soms het hoofdorgel ook klinken, mooi. Het koor had zich blijkbaar goed warm gezongen, en zich de doelstelling "de Messiah binnen een uur" goed ingeprent want de tempi waren voortvarend. Vooraan zittend kon ik alles toch prima volgen, de stemmen waren helder, transparant en zuiver, en het koor-na-koor-na-koor effect bleef beperkt omdat Händel zelf samen met het koor, dirigent en organist toch voor een flinke afwisseling in sfeer zorgden. De articulatie was in zachte delen soms op het parlando af, wat ik een mooi effect vond, maar wellicht achterin de kerk minder goed te volgen was. Af en toe waren het koor en orgel, en de stemmen onderling, elkaar even kwijt, maar dat duurde altijd maar kort, en zo trok het ene na het andere bekende koorstuk in een bonte stoet voorbij. Vooraf was ik even bang dat het een soort "orgelconcert met koorbegeleiding" zou worden, maar dat viel mee, al had het orgel van mij hier en daar iets minder nadrukkelijk gemogen.

Zelfs het Halleluja en het slotkoor waren fris en fruitig, wat mij wel beviel. Na afloop terecht applaus en bloemen, en een nette buiging van het koor, die een tweede keer minder lukte, maar wat geeft het. Al met al een prima concert, goed begin van het nieuwe jaar. Wat mij betreft zijn dirigent, organist, koor en niet te vergeten Händel zelf prima overeind gebleven, alle complimenten daarvoor.

HAN10449bis

Foto's door Han Haitjema