"Wat wij de bezoekers van onze concerten willen bieden, is het met andere ogen en oren kijken en luisteren naar muziek, waardoor het ontstaan van die muziek breder belicht wordt en meer kleurschakeringen krijgt. Zelf zie ik het omgaan met hoogstaande kunst als een verrijking van het leven. Het is een voorrecht om zo direct bezig te mogen zijn met de schoonheid van kunst."

Bossche Omroep, 07-09-2008, Jetta de Ruiter

Oude meesters in tegenwoordige tijd

Het Bossche muziekleven is sinds vorig jaar een nieuw koor rijker, een koor dat al direct diepe indruk maakte met in december 2007 een concert met Christmas Carols en in maart 2008 een uitvoering van de Matthäus Passion in de Sint-Jan: Capella Brabant. Artistiek leider Marc Versteeg: "De reacties op die concerten waren hartverwarmend. We zijn een amateurkoor, maar hebben wel de ambitie om tot de beste van Brabant te gaan horen. Onze opzet is nieuw: in plaats van het betalen van contributie investeren de leden in hun artistieke kwaliteiten, onder meer door zangles te volgen. En ze zijn verplicht eenmaal per twee jaar opnieuw auditie te doen. Capella Brabant wil een nieuwe aanvulling zijn op het concertaanbod van koren en ensembles. We doen dat door andere kunstdisciplines bij onze concerten te betrekken. Dat geeft een meerwaarde die verder reikt dan de zangkunst alleen."

Capella Brabant geeft, met als vaste partner het muziekgezelschap Il Concerto Barocco, in het nieuwe seizoen concerten in Brabant maar ook elders in Nederland. In 's-Hertogenbosch haakt het ensemble in op het Jaar van het Religieus Erfgoed met een serie van drie barokconcerten onder de titel 'Oude meesters in tegenwoordige tijd'. Het eerste concert in deze serie, 'Melodie en Troost', wordt gegeven op 20 september in de Capucijnenkerk. Dit concert, geïnspireerd op 15 september Onze Lieve Vrouw van Smarten, bestaat uit een drieluik: het Stabat Mater van Scarlatti, een lezing over de relatie tussen muziek en kunst, en het begrafenismotet Jesu Meine Freude van Bach. Marc: "Het concert bevat een passie in het klein. De lezing wordt gegeven door Jan van Laarhoven, de oud-directeur van het Noordbrabants Museum. Het museum stelt speciaal voor deze uitvoering een 15e-eeuwse Piëta, waarschijnlijk afkomstig uit de Sint-Jan, ter beschikking. Deze wordt eenmalig in de kerk tentoongesteld."

Poëtisch

Bijzonder belooft ook het concert te worden waarin Nederlands meest beroemde componist Sweelinck centraal staat. Daaraan wordt meegewerkt door actrice Nelly Frijda. Zij brengt de oude meester tot leven. Zij speelt de weduwe van Sweelinck en tekent ook als vrouw van het volk de tijd en sfeer waarin het echtpaar leefde. Het libretto werd in opdracht van Capella Brabant geschreven door Manon Uphoff. Marc: "Het concept hiervoor heb ik jaren geleden op papier gezet. Ik zag toen geen kans er iets mee te doen. Nu ging het in razendsnel tempo. Manon Uphoff had affiniteit met het concept. Haar verhaal over Sweelinck, gebaseerd op historische feiten, is zo overtuigend dat het uitgegeven gaat worden. Het is bijna dichtkunst. Er is literatuur ontstaan. Het is mooi om aan de wieg daarvan gestaan te hebben. De muziekkeuze is met veel praten samen tot stand gekomen. Dat is voor elkaar heel inspirerend geweest. We hebben ervoor gekozen tekst en muziek onafhankelijk van elkaar te laten zijn. Ze kunnen een eigen weg gaan, maar hebben samen een meerwaarde." Het concert 'Sweelinck, een monoloog in muziek' wordt in november gespeeld in Vught (Speeldoos) en 's-Hertogenbosch (JBAC), waarna het in januari 2009 in diverse plaatsen elders in het land te beluisteren is.

Het derde concert in de serie 'Oude Meesters in tegenwoordige tijd' is het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach. Marc: "Hieraan werken gerenommeerde solisten mee, bekend om hun interpretatie van Bach. Ze binden zich met veel plezier en interesse aan ons koor. Het kunstzinnige aandeel van dit concert is visueel. Het bestaat uit beeldanimaties van Rembrandt, heel mooi verzorgd door Studio Tween. De beelden, waarin onder meer de handen van Bach, Rembrandt, God en het Christuskind getoond worden, sluiten aan bij de woorden van het kerstverhaal. Ze laten je ook ontdekken wat Bach en Rembrandt, de twee grootmeesters van de barok, gemeenschappelijk hebben in hun kunstuitingen en mystiek. En waarin ze verschillen, met soms sterke contrasten."

Capella Brabant verheugt zich op het nieuwe seizoen. Marc: "Omdat iedereen gelooft in de artistieke ideeën, gaat er een wereld open. We willen nieuwsgierig blijven bij waar we mee bezig zijn. We hopen dat ook het publiek nieuwsgierig wordt. En nieuwsgierig blijven zal." Meer informatie over 'Oude meesters in tegenwoordige tijd' vindt u op www.capellabrabant.nl. Daar leest u ook over de andere concerten die dit seizoen op het programma staan.