"Niet alleen werk van Bach of Rossini, maar ook werk van jonge componisten. Of samenwerking met acteurs, schrijvers of kunstenaars. Die zin voor avontuur vragen we ook van onze koorleden."

Brabants Dagblad 20-12-2007

Capella Brabant ambitieus vooruit

Capella Brabant neemt volgend jaar maart het stokje over en verzorgt de jaarlijkse Matthäus Passion in de Bossche Sint Janskathedraal. Een prestigieus project voor zo'n jong koor.

Een half jaar geleden werd Capella Brabant opgericht door een aantal initiatiefnemers onder wie Paul Denneman, zakelijk leider van het koor. Als dirigent en artistiek leider voor het nieuwe koor kwam Marc Versteeg in beeld. Versteeg was inmiddels vertrokken bij Vocaal Ensemble Markant. De zaken worden serieus aangepakt, laat Denneman weten. Een flink aantal Markant-leden maakte met Versteeg de oversteek naar Capella Brabant. "Maar iedereen deed opnieuw auditie. Een strenge selectie want we streven naar het hoogste niveau. Hooggeschoolde amateurs met een gedegen muziekopleiding." Capella Brabant bestaat uit 32 vocalisten, grotendeels afkomstig uit Noord-Brabant. Eenmaal in de week wordt gerepeteerd in de Speeldoos in Vught.

De allereerste concerten van Capella Brabant vinden zaterdag plaats, een tweetal kerstconcerten met Engelse, twintigste-eeuwse carols in Boxtel en Den Bosch. Maar de grootste klus wacht 15 maart 2008, de uitvoering van de Matthäus Passion in de Sint-Jan, samen met het Nederlandse barokorkest Il Concerto Barocco. De solisten zijn inmiddels aangetrokken, en voor 2009 is Capella Brabant ook al aan het zoeken geslagen. De stichting Matthäus Passion Sint-Jan heeft zich namelijk voor meerdere jaren aan Capella Brabant verbonden.

"Die zin voor avontuur
vragen we ook
van onze koorleden"

Capella Brabant wil zich vooral onderscheiden met multidisciplinaire voorstellingen. "Niet alleen de klassieke toppers van Bach of Rossini, maar ook werk van jonge, hedendaagse componisten. Of samenwerking met acteurs, schrijvers of kunstenaars. Die zin voor avontuur vragen we ook van onze koorleden", geeft Denneman aan. Voor november 2008 staat een muziektheatervoorstelling rondom componist Sweelinck gepland.

Capella Brabant en Harmke Brouwer (harp), met Christmas Carols;
zaterdag 22-12 Sint-Theresiakerk, Lennisheuvel, Boxtel, 16 uur;
Capucijnenkerk,Van der Does de Willeboissingel Den Bosch, 20.30 uur;