Brabant puilt uit van de koren, maar zo af en toe steekt er eentje heel duidelijk zijn kopje boven het maaiveld uit. Kamerkoor Capella Brabant gaat in ieder geval vol bravoure van start. Met als voornaamste wapenfeit de komende Matthäuspassion uitvoering in de Bossche Sint-Janskathedraal. Zakelijk leider Paul Denneman over de ambities van nieuwkomer Capella Brabant.

Aan de solistennamen die Denneman al kan opnoemen voor de Matthäus-uitvoering van 2009 is te merken dat Capella Brabant zeer voortvarend te werk gaat. "Dat jaar willen we ook meer gaan reizen met de Matthäuspassion, en doen we in vier dagen naast Den Bosch ook Goirle, Breda en Amsterdam aan. Capella Brabant herbergt koorleden met ambitie, zin voor avontuur. Hooggekwalificeerde amateurzangers met een gedegen muziekopleiding", vat Denneman samen.

Brabant Cultureel nr. 1-2, 2008

Ambitieus Capella Brabant

Matthäus als kickstart

MARK VAN DE VOORT

Brabant puilt uit van de koren maar zo af en toe steekt er eentje heel duidelijk zijn kopje boven het maaiveld uit. Kamerkoor Capella Brabant gaat in ieder geval vol bravoure van start. Met als voornaamste wapenfeit de komende Matthäuspassion uitvoering in de Bossche Sint-Janskathedraal. Als dirigent en artistiek leider is de zeer ervaren Marc Versteeg aangetrokken. Zakelijk leider Paul Denneman over de ambities van nieuwkomer Capella Brabant.

Koren richten hun concertkalender helemaal in op de grote christelijke feestdagen. Terecht want er is geweldige koormuziek voor deze periodes geschreven. De Christmas Carol avonden zijn net achter de rug, of de grootschalige passies voor Pasen komen er al aan. Het vorig jaar opgerichte koor Capella Brabant heeft in de decembermaand twee kleinschalige kerstconcerten gegeven in Boxtel en Den Bosch. De eerste officiële concerten voor Capella Brabant, en tegelijkertijd een pittige opwarmronde voor het grote karwei dat over een maand op de kalender staat: Bachs grandioze Matthäuspassion.

Meerjarig

De voorbereidingen voor de uitvoering van de Matthäus in de Bossche Sint Jan zijn in volle gang. In de Speeldoos in Vught repeteert Capella Brabant al sinds half januari. Dirigent Marc Versteeg scherpt het koorgeluid steeds verder aan. Het Nederlandse barokorkest Il Concerto Barocco verzorgt de orkestrale begeleiding. Over zo'n acht repetities moet het project er helemaal staan. Zaterdag 15 maart is de premiëre. Een ware vuurproef voor zo'n jong koor.

Vorig jaar voerde dirigent Marc Versteeg het grootschalige passiewerk nog uit met Vocaal Ensemble Markant, maar na zijn vertrek bij dit koor ging hij een nieuw avontuur aan met Capella Brabant. "De stichting Matthäus Passion 's-Hertogenbosch heeft het volste vertrouwen in ons koor en Marc Versteeg als dirigent", vertelt Paul Denneman, zakelijk leider van Capella Brabant. "Ze hebben zelfs een meerjarige verbintenis met ons koor gesloten. Voor de Matthäuspassion van volgend jaar hebben we de solistencast al bijna rond." Aan de solistennamen die Denneman al kan opnoemen voor de Matthäus-uitvoering van 2009 is te merken dat Capella Brabant zeer voortvarend te werk gaat. Onder meer sopraan Lenneke Ruiten, countertenor Patrick van Goethem, tenor Nico van der Meel en bas Peter Kooy zijn al aangetrokken. "Dat jaar willen we ook meer gaan reizen met de Matthäuspassion, en doen we in vier dagen naast Den Bosch ook Goirle, Breda en Amsterdam aan." Voor de uitvoering op 15 maart 2008 zijn als solisten onder anderen tenor Robin Tritschler, bas/bariton Stephen Roberts, tenor Rodrigo del Pozo en sopraan Judith van Wanroij aangetrokken.

Ingenieus
Capella Brabant is een modern, flexibel koor in alle opzichten. Het koor bestaat uit 32 vocalisten en kan naar believen met gastzangers worden uitgebreid in geval van grote koorprojecten. "Alleen de invulling van de baspartijen hebben ons wat hoofdbrekers bezorgd. Mannenstemmen zijn sowieso dun gezaaid, en met onze eisen wordt de spoeling dun", ondervindt Denneman. Een aantal leden is nog afkomstig van Vocaal Ensemble Markant maar alle zangers hebben voor dat ze mochten toetreden een strenge selectie doorgemaakt. "Capella Brabant herbergt koorleden met ambitie, zin voor avontuur. Hooggekwalificeerde amateurzangers met een gedegen muziekopleiding", vat Denneman samen.

Het koor heeft zichzelf een ingenieus model aangemeten, en is zowel actief als uitgebreid kamerkoor en als kleinschalig concertino-ensemble. "Als kamerkoor richten we ons op de top honderd van de klassieke koorwerken. Van Händels 'Messiah' tot Rossini's 'Petite Messe Solennelle'. Per jaar doen we zo'n drie grote koorprojecten. Naast de Matthäus willen we in december bijvoorbeeld het Weihnachtsoratorium van Bach uitvoeren."

Daarnaast maakt Capella Brabant de ruimte vrij voor tien uitvoeringen per jaar voor een kleine selectie -zangers. "Dit krijgt meestal de vorm van een componistenportret of een multidisciplinair concert. Van hedendaagse muziek tot vergeten klassieke muziek. We willen ons niet tot een bepaalde stijlperiode beperken."

Monoloog

Capella Brabant vraagt een grote betrokkenheid en inzet van haar zangers. "We zoeken het steeds in de kwaliteit. Onze zangers moeten zich ook continu blijven bijscholen." Belangrijk voor Capella Brabant's richting is de visie van dirigent Marc Versteeg. "Hij weet een eigen klank uit ieder koor te smeden. Hard werken, een strak repetitieschema en geen concessies. Dus niet alleen de gangbare klassiekers maar ook hedendaagse koormuziek, wat één van Versteegs passies is. Hij legt inderdaad de lat hoog, maar zijn verwachtingen voor Capella Brabant zijn ook hoog."

Voor 2009 heeft Capella Brabant onder meer een bijzondere productie rondom componist Sweelinck gepland. "Sweelinck 'een monoloog in muziek' wordt een eigenzinnige vorm van concerttheater. Een actrice speelt de rol van de vrouw van Sweelinck die terugkrijgt op het leven van haar man. Onderwijl klinkt er zelden gehoorde koormuziek van Sweelinck. De nadruk dikwijls op zijn orgelrepertoire maar ook Sweelinck's koormuziek is buitengewoon", licht Denneman toe. "Het libretto voor deze productie wordt geschreven door niemand minder dan Manon Uphoff. En wij voeren Sweelincks koorwerken voor kleine bezetting uit, met een gezelschap van zestien zangers en continuo. Een ware multidisciplinaire voorstelling."

Info

Matthäuspassion, door Capella Brabant e.a. onder leiding van Marc Versteeg, Sint Jan Den Bosch, za 15 maart, 16.30 uur;

Brabant Cultureel - Matthaus als kick start