brabantsvolkoren

Pēteris Vasks (*1946) en Hugo Wolf (1860-1903) staan centraal in deze blog in voorbereiding op het concert zondag 16 maart in het kader van Brabants Volkoren in de Lambertuskerk in Raamsdonk. 

De in deze blog niet besproken werken die tijdens dit concert gezongen worden betreffen de ongerijmdheid van de oorlog (Hanns Eisler 1898-1962) en een smeekbede om vrede (Frank Martin 1890-1974). Capella Brabant herdenkt tijdens het dubbelconcert met Collegium Vocale Eindhoven het begin van de eerste wereldoorlog met het programma "DONA NOBIS PACEM".

Im Stillen Friedhof van Hugo Wolf is gebaseerd op het onderaan deze blog gekopieerde gedicht van Ludwig Pfau en gaat over de stilte op een begraafplaats en hoe juist ook daar het leven door gaat. Vasks heeft op indrukwekkende wijze het Onze Vader getoonzet.

brabantsvolkorenVoor Frank Martin (1890-1974) was religie van jongs af aan vertrouwd, de componist was een zoon van een Zwitsers calvinistisch predikant. Religie vormt dan ook een belangrijk element in een groot deel van zijn muziek. Zijn eerste werk op een religieuze tekst is zijn „Mis” die dateert van 1921/1926. Deze compositie voor twee gemengde koren a cappella schreef hij grotendeels tijdens een verblijf in Rome. Controversieel, omdat hij als protestant een typisch rooms-katholieke tekst gebruikt. En controversieel omdat de tekst ook nog eens bij uitstek liturgisch is. Religie riep voor hem diep doorleefde gevoelens op en blijkbaar was het vooral een puur individuele emotie.

brabantsvolkorenIn 2014 is het honderd jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog een einde maakte aan de vrede van Europa. Capella Brabant herdenkt deze tragische gebeurtenis in het programma DONA NOBIS PACEM in het dubbelconcert met Collegium Vocale Eindhoven op zondagmiddag 16 maart in de Lambertuskerk in Raamsdonk. Een van de werken die Capella Brabant zingt is de aangrijpende cantate „Gegen den Krieg” van Hanss Eisler (1898-1962) voor gemengd koor a cappella.