Apr 2023 kroonpen
KROONPEN: spirituele vertelkracht.
Religie inspireert. Of je nu gelooft of niet, de tijdloze tradities van een godsdienst of spirituele leefwijze zijn een eindeloze bron van vervoering. Zeker in de koormuziek worden geestrijke grenzen overstegen. Een zinnenprikkelend kerkritueel of bezwerende, religieuze tekst geeft de componist vleugels. In de reeks Kroonpen gaat kamerkoor Capella Brabant op zoek naar toondichters met een spirituele inborst. In hun koorwerken klinkt de hartstocht voor religieuze tradities en zingeving door. Op het hoofdmenu staat de majestueuze Mass in G Minor uit 1920-21 van Ralph Vaughan Williams. De Britse componist volgt de liturgische opzet van de kerkmis, maar voegt er een eigen mystieke vertelkracht aan toe. Als overtuigd atheïst slaat Vaughan Williams bruggen tussen het spirituele heden en verleden en schrijft een hoopvolle mis die iedereen diep zal raken.
Voormalig monnik en componist Kris Oelbrandt werkte eerder al samen met Capella Brabant aan zijn imposante Reconciliation Magnificat. Nu schrijft hij een gloednieuw koorwerk met als basis de poëtische Psalm 125. De jonge componist Bart Michiels is student aan het AMPA in Tilburg. Op verzoek van het koor en zijn docent Anthony Fiumara buigt Michiels zich over zijn eigen versie van het aloude De Profundis.
Tijdens Kroonpen wordt de koormuziek gewoontegetrouw omlijst met een speciale lezing, ditmaal verzorgd door vooraanstaand theoloog en kerkhistoricus Peter Nissen. In zijn essay gaat hij dieper in op de grote inspirerende werking van oude religieuze teksten en kerkelijke rituelen. Capella Brabant staat onder leiding van dirigent Marc Versteeg, met als gast Sietse van Wijgerden op orgel.
In de koorserie Kroonpen dragen inspirerende sprekers een door henzelf geschreven essay voor. De sprekers reflecteren op composities die specifiek voor het thema zijn geselecteerd.
Geheel nieuw is een ander onderdeel van de muziek. Anthony Fiumara, docent compositie van het Fontys Academy of Music and Performing Art (AMPA), kiest telkens één van zijn studenten voor het schrijven van een werk voor kamerkoor. Dit jonge talent krijgt vervolgens de kans om de uitvoeringspraktijk van zijn/ haar werk van dichtbij mee te maken: hij/ zij repeteert een avond met het koor, spart met de dirigent over hoe het stuk uitgevoerd moet worden en heeft interactie met de koorleden over de bedoeling van de compositie.
De eerste editie stond in het teken van klimaatverandering, met een essay van Henri Swinkels, directeur van KunstLoc Brabant en oud-gedeputeerde van Cultuur, een fonkelnieuw werk van de Peruaanse componist Bruno Culotti en prachtig klassiek repertoire van Finzi en Britten.
De tweede editie gaan we uitvoeren op zaterdag 22 april om 20:15u in de Grote Kerk in ‘s-Hertogenbosch en op zondag 23 april om 15:00u in het Cenakel in Tilburg.